اعتبار سنجی ایده

اعتبار سنجی ایده

اعتبار سنجی ایده


زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای آن که مطمئن شوید ایده ی شما کارآمد و مورد استقبال خواهد بود یا خیر، اعتبارسنجی گزینه ی مهم و ضروری است.
با آزمودن محصول به روش های مختلف و تایید اعتبار آن از این طریق میتوان این پرسش را پاسخ داد.
مراحل مختلفی برای اعتبارسنجی ایده وجود دارد . اما پیش از آن به یک پرسش در این باره می پردازیم.

چرا اعتبارسنجی برای ایده ضرورت دارد؟

انجام این کار برای شما روشن خواهد ساخت که آیا این محصول مناسب بازار است یا خیر. از طرفی شما میتوانید با بیان ایده و درمیان گذاشتن آن با بازار مشتریان خود ، به گزینه های مطلوب تری دست بیابید.

مراحل اعتبار سنجی و تایید اعتبار ایده:

به طور کلی میتوان گفت اعتبارسنجی یک ایده در چند اقدام ساده اما پر زحمت خلاصه شده است. برای شروع باید چند ایده ی ابتدایی برای ارائه به مشتریان احتمالی خود طراحی کنید . این ایده ها میتواند مفهوم اولیه ایده ی نهایی شما باشد.
قدم بعدی، تهیه فهرستی از مشتریاان احتمالی جهت انجام نظرسنجی میباشد . سعی کنید در تهیه این لیست از مشتریان دست بالای خود نیز نام ببرید . مطمئن شوید که امکان مصاحبه ی حضوری و نظرسنجی به صورت رودررو نیز خواهید داشت.
نکته ی حائز اهمیت این است که به آنها نشان دهید که نظر آنها برای شما اهمیت بالایی دارد و میتواند در ارائه ی خدمات بهتر به شما کمک کند، در اینصورت آنها را مجاب کرده اید که با شما به نحو احسن همکاری کنند . این نظرسنجی ها نهایتا دو دستاورد مهم برای شما خواهد داشت: اول اینکه در تیم شما علاقه و رغبتی نسبت به ایده تان ایجاد خواهد کرد ؛ دوم ذهنیت شما در مورد بازار هدف را اصلاح خواهد کرد . یعنی با علم به اینکه مشتریان از شما چه میخواهند، میتوانید محصول موفق تری داشته باشید.
اقدام دیگری که میتوان برای اعتبارسنجی ایده انجام داد، پاسخ به برخی سوالات قبل از انجام هر کاری در ابعاد گسترده است.
سوالاتی از این قبیل که محصول شما چه مزایایی نسبت به دیگر محصولات مشابه خواهد داشت؟ یا این محصول چه مشکلی از جامعه حل خواهد کرد که تا کنون به آن توجه نشده؟
رقبای بالقوه ی آن چه کسانی هستند؟ اندازه ی بازار آن چقدر است؟سوالاتی راجع به مسائل مالی و……
مسائلی از این قبیل در اعتبارسنجی و نهایتا اعتباربخشی به یک ایده و اجرایی ساختن آن کمک کند.

روش های اعتبارسنجی ایده

  • برای ایده ی خود یک برنامه ی هدفمند داشته باشید. برای ایجاد این برنامه میتوانید به سراغ متخصصین این کار بروید. از مشاوره و راهنمایی آنها استفاده کرده و Business Plan خود را طراحی کنید.
  • از گفتگو و مذاکره با افراد غافل نشوید، میتوانید با اطرافیان درباره ی اید تان صحبت کنید . از نظرات مفید آنها استفاده کنید ولی کاملا به آنها اتکا نکنید.برای دستیابی به نظرات پخته و منطقی تر افرد متخصص را مد نظر داشته باشید. اساتید خبره و رهبران حرفه ای را از قلم نیندازید.
  • در مورد بازار کسب و کار مورد نظر و مشتریان آن مطالعه و تحقیق مکرر داشته باشید. رقبا و کسب و کارهای مشابه را بررسی کنید؛ اینترنت بستر خوبی برای اینگونه مطالعات میباشد.
  • میتوانید در شروع کار به سراغ گروهی از مشتریان رفته و با ارائه ی یک سری خدمات طرح خود را مورد آزمایش قرار دهید. این کار دو مزیت دارد: اول بررسی محاسن و معایب محصول / خدمت شما به صورت عملیاتی، و دیگری معرفی محصول/خدمت و جذب مشتری به صورت ابتدایی ست.
  • سعی کنید در ابتدای کار از هزینه های اضافی بپرهیزید. پیش از تثبیت کسب و کارتان هرگونه مخارج اضافی میتواند به ضرر شما تمام شود.
  • صبور باشید . برای دستیابی به ایده آل هایتان ممکن است زمان زیادی نیاز داشته باشید ، پس با شتاب زدگی کسب و کار خود را به خطر نیندازید . نمیشود مدت زمان مشخصی برای راه اندازی ایده ها تخمین زد ، سرعت رشد هر ایده ای بستگی به مقتضیات آن دارد.

بلاگ

استارتاپاعتبار سنجیایده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *