ایده پردازی

ایده پردازی

ایده پردازی


زمان مطالعه: 4 دقیقه
همراه بیزمش شوید تا یکی دیگر از مقالات دنیای کسب و کار را با هم مرور کنیم.
برای همه ی ما پیش آمده که ایده ای در ذهن داشته باشیم، ایده که میتاند برخی از مشکلات ما و دیگران را حل کند، حل این مشکلات و نحوه برخورد ما با آن مشکلات امری بسیار مهم در زندگی ما است، چرا که با حل نشدن آن مشکل قدمی رو به جلو نمیتوان برداشت.
ایده پردازی یکی از روش های است که بشر از آن برای حل مشکلات و یا پیدا کردن راهی برای انجام هرچه سریع تر کارها بکار میبرد، ایده پردازی خود به سه بخش تقسیم میشود.

سه بخش اصلی ایده پردازی:

بخش اول: خلق

برای بسیاری از کسب و کارها ایده پردازی نقطه شروع فعالیت آن ها میباشد. اغلب شرکت ها درد و مشکل را به خوبی شناسایی میکنند، مهم تر از تشخیص مشکل فراهم آوردن بستری مناسب برای ایده پردازی است تا آن مشکل را حل کرد.
ایده تنها مشکل را حل نمیکند، بلکه در زمینه های: شایستگی محوری و نیازسنجی مشتریان به کار میرود.
 در حوزه‌ی شایستگی‌ محوری، می‌توان از ایده پردازی به منظور افزایش توانمندی‌های شرکت استفاده کرد.
در بحث نیازسنجیِ مشتریان نیز ایده پردازی کمک می‌کند تا از فواید تحقیقات متداول در بازاریابی (مانند گروه‌های کانونی و نظرسنجی‌ها) بیش‌تر بهره‏‌مند شویم و از اشتراک‌گذاری ایده‏‌ها به عنوان فرصتی برای انجام چنین بررسی‌های سودمندی استفاده کنیم.

بخش دوم: انتخاب

انتخاب بهترین ایده خیلی قبل تر از ایده پردازی شروع میشود، و افرادی که مسئول بررسی ایده های اصلی هستند و نحوه به اجرا در آوردن آن و در اختیار گذاشتن آن ایده به اجرا کنندگان اهمیت بالای دارد. برای ساده کردن کار و رسیدن به نتیجه بهتر باید ایده ها را با استفاده از تگ تفکیک کنیم، و هر بخش آن را و یا هر ایده را در دسته ای مجذا قرار دهیم، به عنوان مثال: خودرو داخلی، خودرو خارجی، موتورسیکلت و … هر ایده را تگ گذاری میکنیم، پس از این خود را به شکلی مجزا تگ گذاری میکنیم و هر خصوصیت آن را به صورت مجزا تگ گذاری کرده و آن را از مابقی ایده ها منحصر به فرد کرده، به عنوان مثال: خودرو بنزینی، تعداد سرنشین پنج نفر، دارای سیستم راننده خودکار و … این برچسب ها باید به صورت یک فیلتر عمل کنند تا بهترین ایده به مرحله اجرا برسد.

بخش سوم: پیاده سازی

موفقیت در پیاده سازی ایده به عمکرد آن سازمان و یا شرکت در انتخاب بهترین ایده دارد و نحوه برخورد اعضاء آن مجموعه و پیش برد آن دارد.
و در ادامه موفقیت زمانی موجب میشود که تک تک اعضاء سازمان بدانند که در هر بخش از ایده پردازی کجای آن قرار داردند و مسئولیت آنان چیست.؟ هر سازمانی قبل از فرایند ایده پردازی باید مشخص کند که مجموعه افراد آن سازمان در کدام بخش از ایده پردازی مشارکت دارند و هر کدام ایده ای را که به آن داده میشود تا بررسی و عملی کند، بدانیم آن شخص توانای لازم برای انجام همچین کاری را دارا میباشد. لزوما ایده ها در خود سازمان و از دل آن بیرون نمی آید و با در نظر گرفتن مسئولیت هر فرد در نهایت میتوان به افراد موفق پاداش در نظر گرفت.

تکنیک های موئثر در ایده پردازی

تکنیک اسکمپر

  SCAMPER  روشی برای ایده پردازی است که توسط باب اِبری  طراحی شده و قدرت اراده را در ایده پردازی به عنوان محرک اصلی در نظر می‌گیرد. در واقع این روش،‌ چک‌لیست شناخته شده‌ای را شامل می‌شود که به فرد کمک می‌کند ایده‌هایش را برای بهبود محصولات موجود یا تولید یک محصول کاملا جدید ثبت کند. چک‌لیست تکنیک اسکمپر موارد زیر را در بر می‌گیرد:‌
حرف S که از کلمه‌ی substitution به معنی جانشین‌سازی گرفته شده است.
حرف C که از کلمه combine به معنی ترکیب کردن آمده است.
حرف A که از کلمه‌ی adapt به معنیِ سازگاری و تعدیل کردن می‌آید.
حرف M که به کلمه‌ی magnify به معنی بزرگ سازی اشاره دارد.
حرف P که از کلمه‌ی put to other uses به معنی استفاده در سایر موارد وام گرفته شده است.
حرف E که از کلمه‌ی elimination به معنی حذف کردن گرفته شده است.
حرف R که از کلمه‌ی reverse به معنی معکوس‌سازی می‌آید.

طوفان فکری

همانطور که از اسمش پیداست این روش به صورت تیمی و هم فکری یک مجموعه از افراد امکان پذیر میباشد، در این روش افراد مجموعه درکنار هم به بررسی ایده و میپردازند بگونه ای که: یک فکر به میان می آید و افراد مجموعه شروع به نظر دهی و پرورش آن میپردازند، هر شخص به صورت آزادانه و بدون این که مورد نقد دیگران قرار بگرید نظر خود را میگوید، گاهی چند ایده کوچک در طوفان فکری با هم ترکیب میشود تا یک ایده خوب از دل آن خارج شود.

لیست سازی

تهیه لیست یک کار کاملا تحلیلی است تا نقاط قوت و ظعف محصول قابل ارائه را بررسی کرده، و آن محصول و یا خدمات را به مجموعه های ریز آن بخش بندی کرده تا هر بخش را به صورت جداگانه بررسی کرده تا ببینم با تغییر هر بخش چه تاثیر مثبت و منفی در کارکرد آن میگذارد و در نهایت محصول و خدمات ما به صورت کامل و ایده آل خود تبدیل شود.

نقشه ذهنی

نقشه ذهنی روشی بسیار جالب برای بررسی ایده میباشد، در این روش خود ایده را در وسط نوشته و بخش های مختلف آن را بدون درنظر گرفتن موقعیت آن به دور آن مینویسم، و در این مرحله مجموعه ای از مشخصه های جدید به ذهن مان میرسد و آن را نیز دور آن مینویسم و در آخر به بررسی ربط این عنصرها به یکدیگر میپردازیم.

بلاگ

استارتاپاسکمپرایده پردازیتکنیک های ایده پردازیشتاب دهندهطوفان فکریکسب و کارنقشه ذهنینیازسنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *