مفهوم شتاب دهنده و ۴ حمایت بی نظیر آن از استارتاپ ها

شتاب دهنده

مفهوم شتاب دهنده و 4 حمایت بی نظیر آن از استارتاپ ها


زمان مطالعه: 3 دقیقه

امروزه با فراگیر شدن استارتاپ ها ، کلمه شتاب دهنده نیز زبان به زبان بین افراد رد و بدل می شود. در این مقاله با بیزمش همراه باشید تا با مفهوم شتاب دهنده و تاریخچه آن آشنا شوید.

استارتاپ ها معمولاً در ابتدای کار با چالش هایی مواجه می شوند که برخی از این چالش ها ممکن است این کسب و کار نوپا را با شکست روبرو کند یا از مسیر اصلی خود خارج کند. مهمترین نکته در زمان وقوع این چالش ها این است که استارتاپ ها چگونه باید این مشکلات را رفع کنند؟

برخی از برجسته‌ترین چالش ها ، چالش های رفتاری ، مالی ، فکری ، شناسایی درست هدف و بازارشناسی هستند که قابل حل کردن اند ، اما اغلب اوقات باعث شکست یک استارتاپ می‌شوند. بیشترین دلیلی که باعث شکست سریع کسب و کار ها می شود عدم تجربه کافی در کنترل اوضاع و نبود حمایت کننده است.

مشکل عمده در شکست استارتاپ ها برخلاف باور جامعه نبود حمایت و تجربه در زمینه های فکری و پیدا کردن هدف و مواردی از این دست می باشد. اغلب مردم فکر می کنند مشکلات مالی دلیل اصلی شکست استارتاپ ها هستند، هر چند که مشکلات مالی می‌تواند جرقه ای برای سقوط یک استارتاپ باشد.

به همین دلیل از سال ۲۰۰۵ مفهوم شتاب دهنده یا Accelerator بین استارتاپ ها شکل گرفت. شتاب دهنده ها تیم یا شرکتی هستند که استارتاپ ها را در زمینه مالی ، فکری و تجربی حمایت می کند و نکات مهم آموزشی را به استارتاپ ها ارائه می کند.

فعالیت و مراحل کاری شتاب دهنده :

شتاب دهنده ها معمولاً فعالیت‌هایی برای حمایت، رشد و ثبات استارتاپ ها انجام می دهند. در اغلب استارتاپ ها چهار مرحله زیر دیده می شود:

شتاب دهنده

۱ – انتخاب اولیه: شتاب دهنده در این مرحله با فراخوان دادن به استارتاپ های موجود تعدادی از آنها را برای آماده سازی که به این یک تا سه ماه انتخاب می کنند. این انتخاب معمولاً توسط مدیران و مربیان ( Mentors ) انجام می شود.

۲ – آماده سازی: در بازه‌ی یک تا سه ماهه شتاب دهنده مفاهیم ابتدایی کسب و کار را برای استارتاپ ها شرح می دهد و استارتاپ ها را به سازماندهی و هدف اولیه نزدیک می کند. در پایان این دوره برای دوره اصلی شتاب دهی انتخاب می شوند و در شتاب دهنده باقی می ماند.

۳ – شتاب دهی : در این دوره استارتاپ هایی که باقی مانده‌اند در قبال دریافت مبلغی ، درصدی از سهامشان را به نام شتاب دهنده می کنند. این سهام معمولاً بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. در کنار این کمک مالی استارتاپ ها ، استارتاپ خود را با استفاده از مربیان و مشاوران مرکز شتاب دهنده تجاری سازی می کنند. این دوره حدود ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد.

۴- معرفی به سرمایه گذار: پس از پایان پذیرفتن دوره شتابدهی، کار استارتاپ تقریباً در شتاب دهنده تمام می شود و در Demo Day یا روز نمایش استارتاپ خود را به سرمایه گذاران معرفی می کند تا بتواند سرمایه جذب کند.

تاریخچه کلی شتاب دهنده

همان طور که در قسمت قبلی این مقاله اشاره شد در سال ۲۰۰۵ در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا مفهوم Startup Accelerator با تاسیس شرکت Y Combinator شکل گرفت.

پس از این شرکت های دیگر نیز با الگوبرداری از طرح این شرکت شکل گرفتند تا مفهوم شتاب دهندگی در چرخه استارتاپ ها شکل بگیرد. برخی از برترین شرکت ها در این حوزه عبارتند از :

بیزمش

بیزمش به عنوان مأموریت اصلی خود در نظر دارد در راستای تقویت اکوسیستم استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا و نوظهور در استان البرز به عنوان اولین شتاب دهنده استان پا به عرصه گذاشته تا از تیم های استارتاپی و ایده های موجود برای کسب و کار حمایت به عمل آورد.

برای معرفی برخی از مهمترین خدمات بیزمش می‌توان به منتورینگ کسب و کار ، ارائه فضای کار اشتراکی ، تیم سازی برای کسب و کار شما ، مشاوره کسب و کار ، سرمایه گذاری و برندسازی یک کسب و کار شما اشاره کرد.

این مجموعه به دو صورت شتاب دهنده و استارتاپ استودیو در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی ، سلامت ، تولید محتوا و زنجیره بلوکی خدمات خود را ارائه می دهد.

بلاگ

استارتاپشتاب دهندهشتاب دهنده بیزمشکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *