طی سالیان گذشته و با تخصصی شدن بازاریابی و جذب مشتری استراتژیهای جدیدی در این زمینه شکل گرفت. یکی از این روشها قیف بازاریابی است. در این روش از نقطه شروع و معرفی برند به مردم تا لحظه خرید با طی کردن چهار مرحله کلی مصرف کنندههای خدمات و محصولات خود را به مشتری تبدیل میکنیم. برای موفقیت بیشتر همواره باید این مسیر را تکرار کنیم. در این مقاله برای شما تعریفی از قیف بازاریابی، اهمیت و مراحل آن تهیه کردهایم و امیدواریم با خواندن آن با مفهوم کامل این موضوع آشنا شوید.
منظور از قیف بازاریابی چیست
قیف بازاریابی (marketing funnel) یک استراتژی بازاریابی حرفهای است که بسته به موقعیت فرد در مرحله خرید، استفاده از تاکتیک های مختلف بازاریابی را دربر میگیرد. هر مشتری قبل از اینکه خرید خود را انجام دهد مراحل خاصی را طی میکند. این مراحل را میتوان به عنوان مسیری در نظر گرفت که در طی آن یک مصرف کننده برای تبدیل شدن به مشتری حرکت میکند.
وقتی بازاریابها مردمی از طبقههای مختلف را با تاکتیکهای گوناگون هدف قرار میدهند و تلاش میکنند تا با گذراندن آنها از مسیر مشخصی به مشتری تبدیلشان کنند، به اصطلاح از یک قیف بازاریابی استفاده میکنند.
به این دلیل به این شیوه قیف گفته میشود که هرچه در مراحل حرکت میکنید مشتریهای خود را از دست میدهید. به این معنی که اگر با 100 مشتری در بالای قیف فرآیند را شروع کنید، در نهایت سهم کوچکی از این تعداد به آخرین مرحله راه پیدا میکنند و از شما خرید میکنند. تعداد افراد با پیش روی در هر مرحله کاهش مییابد و به همین دلیل به این روش قیف بازاریابی میگویند.
اهمیت قیف بازاریابی
قیف بازاریابی از مراحل خرید مشتری از ابتدا تا انتهای کار سادهسازی میکند و پیاده سازی آن را برای شرکتها آسانتر میکند. با در نظر گرفتن این روش به عنوان یک نقشه، هر مرحله از روند تصمیم گیری مشتری شما را ترسیم میکند و قدمهایی که مشتری قرار است در هر مرحله بردارد را طرح ریزی میکند.
یک قیف بازاریابی تقریباً در هر تعاملی با مشتری اعمال میگردد. خواه به دنبال فروش آنلاین محصول خود باشید، برای فروشگاه خود ترافیک ایجاد کنید یا به عنوان یک شریک افیلیت (affiliate) به دنبال کلیک کردن باشید، به یک قیف بازاریابی نیاز دارید. قیف یک روش قدرتمند برای ایجاد دید در هر مرحله از ارتباط با مشتری شما است.
بزرگترین مزیت قیف بازاریابی قابل اندازه گیری بودن آن است. قیف به شما کمک میکند تا متوجه شوید در کدام مرحله مشتریان خود را از دست میدهید و استراتژی خود را محکم کنید. به عنوان مثال، اگر مشتریان خود را قبل از رسیدن به مرحله دوم از دست دهید، به یک کمپین آگاهی از برند بهتر نیاز دارید.
مراحل قیف بازاریابی
اکثر بازاریابها مراحل قیف بازاریابی را بر اساس مدل AIDA به چهار بخش دستهبندی میکنند. در این مدل مشتری را از نقطه اول تا مرحله خرید دنبال خواهد شد.
اگرچه میتوان قیفهای بازاریابی را به صورت دلخواه پیاده سازی کرد و در صورت لزوم مراحل را به صورت مشترک یا با جزئیات بیشتر انجام داد، برخی از بازاریابها از یک قیف سه مرحلهای با مراحل تولید، پرورش و تبدیل کردن به مشتری استفاده میکنند. برخی بعد از مرحله تبدیل شدن به مشتری، مراحل دیگری مانند حفظ مشتری و بازاریابی مجدد را اضافه میکنند.
با این حال روش AIDA همچنان محبوبترین روش بین بازاریابها است. در این بخش میخواهیم کمی بیشتر بر روی هر یک از این مراحل عمیقتر شویم.
آگاهی
در این مرحله از قیف بازاریابی، هدف اصلی معرفی برند و محصولات خود به مخاطبان مورد نظر است. در این مرحله از قیف است که تمام روشهای بازاریابی شما باید بر روی جلب توجه و رسیدن به افراد بیشتری باشد.
این مرحله از قیف به عنوان گسترش آگاهی از برند و جلب توجه مخاطب تعریف شده است. موفقیت در این مرحله به تعداد مشتریهایی که به مرحله بعدی قیف میفرستید مرتبط است.
ایجاد علاقه
در طی این مرحله مردم به برند یا محصولات شما علاقهمند میگردند. آنها محصول شما را به در کنار محصولات برندهای دیگر در نظر میگیرند و در مورد ویژگیها و مزایای آنها به یادگیری میپردازند.
از منظر بازاریابی، هدف شما در این مرحله باید اطلاع رسانی در مورد ویژگیهای محصول، مزایا و چگونگی بهتر بودن آن نسبت به سایر محصولات مشابه باشد. این کار به ایجاد جذابیت در مورد محصول شما برای آنها کمک میکند.
اگر صاحب یک شرکت خدماتی هستید، هدف شما در این مرحله این است که نشان دهید برند شما با دیگران چه تفاوتی دارد و برای مشتری احتمالی مناسبتر است.
میل داشتن
این بخش یک مرحله در پروسه خرید مشتری است که در واقع آنها خواهان محصول یا خدمات شما میشوند و میل خرید بالایی از خود نشان میدهند. این مرحله اساسا از دید مشتری از “من آن را دوست دارم” به “من آن را می خواهم” تغییر میکند.
از نقطه نظر بازاریابی، این مرحلهای است که شما باید مطمئن شوید که این قصد خرید را از مصرف کننده به مشتری تبدیل میکنید. شما باید با مشتریان احتمالی خود به گونهای تعامل داشته باشید که مطلوبیت محصول شما را افزایش دهد.
بیشتر اوقات مراحل علاقه و تمایل داشتن در قیف بازاریابی دست به دست هم میدهند و تقریباً همزمان یا خیلی نزدیک به هم انجام میشوند. بنابراین میتوان این دو مرحله را با هم ترکیب کرد تا به یک مرحله بزرگ شدن منجر شود. اهداف کلیدی در اینجا، جلب نظر مصرف کنندگان و ترغیب آنها به کالای شما نسبت به سایر برندها است.
عمل
این آخرین مرحله از یک قیف بازاریابی است که در طی آن مصرف کننده اقدامات مورد نظر را انجام میدهد و به مشتری تبدیل میگردد. هر کدام از جزئیات بازاریابی که در انتهای قیف به سمت مشتری هدایت شده است، باید در مشتری این حس را به وجود بیاورد که اقدام به خرید کردن از برند شما کند.
نتیجهگیری
امیدواریم با مطالعه این مقاله با مفهوم استراتژی قیف بازاریابی آشنا شده باشید. این روش برای ساده سازی و جدا کردن بخشهای تبدیل مصرف کننده به مشتری ایجاد شده است. این روش از 4 مرحله کلی آگاهسازی، ایجاد علاقه، میل و عمل تشکیل شده است. با پیاده سازی و تکرار این مراحل میتوانید کسب و کار خود را وارد مرحله جدیدی از درآمدزایی کنید.
ثبت ديدگاه