فروش ایده استارت آپ میلیاردی

فروش ایده استارت آپ میلیاردی

فروش ایده استارت آپ میلیاردی


زمان مطالعه: 4 دقیقه

درباره ایده استارتاپ و فروش ایده استارت آپ قبلا هم زیاد نوشته‌ام اما شاید بازهم باید نوشت تا افراد را از خطرات این مسیر آگاه کرد.

مثلا در مطلب جذب سرمایه‌گذار برای ایده مفصلا نوشته‌ام که چرا جذب سرمایه برای ایده از اصل اشتباه است و از قضا چقدر زیاد در اینترنت جستجو می‌شود.

متاسفانه کلمه دیگری نیز هست که هروقت استارت آپ را جستجو می‌کنیم گوگل آن را هم پیشنهاد می‌کند که عباراتی است مثل فروش ایده استارت آپ یا خرید ایده استارت آپ

 

چرا فروش ایده استارت آپ جستجو می‌شود؟

سوال من این است که اصلا چرا؟ چرا می‌خواهید ایده استارتاپ خود را بفروشید؟
مگر به ایده خودتان اعتقاد ندارید که این ایده حتما می‌گیرد!

مگر مطمئن نیستید که ایده‌ای بکر و متمایز دارید.خب خودتان آن را پیاده‌سازی کنید و میلیاردر شوید. چرا می‌خواهید خود را از این ثروت محروم کنید و آن را به دیگران واگذار کنید. تا به حال از دوستانی که برای مشاوره آمده‌اند یکی از این ۲ پاسخ را شنیده‌ام:
۱- من سرمایه این کار را ندارم. می‌دهم به کسانی که سرمایه آن را دارند.
۲- من کارم فقط ایده‌پردازی است. خودم را درگیر کارهای اجرایی بی‌خاصیت نمی‌کنم.
شاید کسی پاسخ سومی هم داشته باشد که خواهش دارم در بخش دیدگاه‌های این مطلب بنویسید.

 

پاسخی برای دسته اول فروشندگان ایده استارت آپ:

آیا هر کسی که کارآفرین شده است و استارتاپ‌های بزرگ دنیا را بنیان‌گذاری کرده است خودش سرمایه‌دار بوده است؟ اتفاقا برعکس. در بسیاری از داستان‌های زندگی کارآفرینان خوانده‌اید که از قضا عمده کارآفرینان بزرگ از خانواده‌‌هایی کم‌توان یا مهاجر یا … بوده‌اند.

آن کارآفرین، آن قدر روی ایده خود و توانمندی‌ها و انگیزه‌ خود مصمم بوده است که توانسته است تیمی را با خود همراه کند و با آن تیم به سراغ سرمایه‌گذارانی برود که نمی‌دانند پولشان را کجا بگذارند که چند برابر شود.

حتی در ایران با این همه فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری‌های نامولد در بازارهای گوناگون، هستند افراد زیادی که باز هم پول‌شان را نمی‌دانند در کجا درست سرمایه‌گذاری کنند که هم مولد و هم اصولی و در زمان مناسب چندین و چند برابر شود.

لذا خواهشی که دارم اگر به ایده‌تان مطمئن هستید این پاسخی که می‌دهید را به عنوان یک بهانه تلقی کنید و شروع کنید به اجرایی‌سازی ایده خودتان و بدانید که می‌توانید و پول و سرمایه مانع جدی نیست

(در پرانتز می‌گویم که حتی گاها پول می‌تواند خودش مانعی برای موفقیت باشد)

 

پاسخ به دسته دوم فروشندگان ایده استارت آپ:

آن دسته از عزیزانی که این پاسخ را برای فروش ایده استارت اپ می‌دهند را توصیه می‌کنم به مطالعه بیشتر! آن‌هایی که نگاه‌شان این است که کارهای اجرایی کارهای سطح پایینی است و کار مهم ایده‌پردازی است. این دسته افراد حتما درک درستی از ایده و ایده‌پردازی ندارند که چنین تصوری می‌کنند. اولا ایده‌پردازی اصلا کار نیست.

چه کسی است در دنیا که بگوید شغل من ایده‌پردازی است. مگر می‌شود؟ ایده‌پردازی برای چه؟ نهایتا تیم تحقیق و توسعه در سازمان‌ها شاید قدری کارشان این باشد ولی آن‌ها هم اولا تیم هستند و ثانیا اجرای آن ایده را تا مراحلی و فازهای مطالعاتی‌اش را کامل پیاده می‌کنند و بعد از اطمینان به تیم اجرایی می‌سپارند. در غیر این صورت اصلا ایده بدون اجرا هیچ ارزش و اعتباری ندارد و چیزی جز حرف و باد هوا نیست.

اتفاقا باید دانست که هنر در ایده نیست و هنر اصلی در اجراست. اگر شما واقعا مطمئن هستید که ایده‌پرداز ماهری هستید و ایده‌ای عالی دارید، مثل یک مرد برخیزید و ایده خود را اجرا کنید ولی باید بپذیریم که بسیاری از کسانی که این حرف را می‌زنند، پشت حرفشان این است که من جسارت و ریسک‌پذیری انجام ایده‌هایم را ندارم و فقط دوست دارم بنشینم و حرف بزنم.

لااقل این موضوع را بپذیریم. چه بسا افرادی که نه تنها این موضوع را نمی‌پذیرند بلکه همیشه هم مدعی هستند که ایده اسنپ، دیجیکالا و هزاران استارتاپ دیگر ابتدا برای من بوده است و بنیان‌گذاران آن‌ها را می‌کوبند تا خود را بازنده نشان ندهند.

لذا باید خواهش کنیم که از خواب غفلت بیدار شوید و بدانید که ایده‌پردازی کار نیست. اصلا مگر هست ایده‌ای که اولین بار شما آن را دریافته باشید.

والله نیست. هر ایده‌ای قبل از این که به ذهن نابغه شما خطور کند مطمئن باشید که پیش از شما حداقل ۱۰ نفر دیگر در ایران خودمان به آن فکر کرده‌اند. بگذریم که در دنیا حتما ۱۰ها نفر به دنبالش رفته‌اند و موفق شده یا نشده‌اند.

فروش ایده استارت آپ که در مورد آن سایت‌‌های زیادی ایجاد شده و ده‌‌ها آگهی در دیوار و شیپور ملاحظه می‌شود همگی چیزی جز کلاهبرداری آگاهانه یا سواستفاده‌ای ناآگاهانه نیست. آن‌هایی که این ایده خود را آگهی کرده‌اند که بفروشند یا در واقع یک کلاهبردار حرفه‌ای هستند که فرصت مناسبی را شناسایی کرده‌اند و یا یکی از دو دسته بالا هستند که ناآگاهانه تصور می‌کنند که می‌توانند ایده خود را بفروشند و خود و خریدار را پولدار کنند.

در حالی که به هیچ وجه این طور نیست و استارتاپ موفق است به تیم آن و به جنگندگی و انگیزه بنیان‌گذاران آن. هزاران مساله ریز و درشت اجرایی در طول مسیر استارتاپ ظهور می‌‌کند که هنر در ایده‌پردازی برای رفع آن‌هاست و ایده اولیه در بین این ایده‌ها کم‌اهمیت‌ترین ایده است

 

توصیه به افرادی که دنبال خرید ایده استارت آپ هستند

دسته دیگری که دنبال خرید ایده استارت آپ هستند هم همینطور. شما عزیزان را هم به مطالعه این مطلب سفارش می‌‌کنم که بدانید که هیچ نیازی به خرید ایده نیست.

اگر خودتان قدری به مطالعه و شناخت بیشتر اکوسیتم استارتاپی کشور بپردازید آن قدر ایده به ذهن خودتان می‌رسد که فرصت نمی‌کنید و نمی‌دانید که کدام را اجرا کنید چه برسد به این که لنگ ایده بی‌خاصیت و بی‌ سر و ته دیگران باشید.

 

منبع: آرمان صفایی

 

 

بلاگ

استارآپ درکرجاستارتاپاستارتاپ موفقشتاب دهندهشتاب دهنده بیزمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *