خیلی از دوستان فکر می کنند استارت آپ یا استارتاپ به کسب و کارهایی گفته می شود که برای اولین بار توسط شخص یا شرکتی راه اندازی می شوند و قبل از آن نمونه ای دیگری از آن در آن کشور یا حتی در دنیا وجود نداشته است. اما واقعا مفهوم استارت آپ به این کسب و کارها ختم نمی شود. تعاریف مختلفی از استارت آپ وجود دارد که در این مقاله مفصل درباره آن ها صحبت می کنیم. این روزها در اکثر محافل به ویژه در میان جوانان و دوست داران دیجیتال مارکتینگ گپ و گفتهای زیادی در مورد استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپای تازه تاسیس شکل میگیرد. اینکه اسنپ چه طور موفق شد یا اینکه الوپیک از کجا آمد؟ خیلی از دوستان هم ایدههای خوبی در ذهن دارند که فکر میکنند با عملی کردن آنها میتوانند دنیا را متحول کنند.
تعریف استارت آپ
به طور کلی استارت آپ به کسب و کارهایی اطلاق میگردد که جهت برطرف کردن نیازی بر پایه فناوری های جدید راه اندازی شدهاند. این تعریف دقیقا مختص استارتاپ های موجود در ایران است.
البته این را بدانید که مفهوم استارت آپ فقط مختص به کسب و کارهای آنلاین نیست. در کشور ما چون بیشتر استارت آپها حول محور تکنولوژی های جدید راه اندازی شدهاند این طور است وگرنه استارت آپ هایی هم وجود دارند که بر پایه تکنولوژی نیستند و کاملا سنتی هستند. استارت آپ را میتوان به طور کلی اینگونه تعریف کرد: استارت آپ کسب و کاری است که یک نیاز جدید و اساسی را بر طرف کند.
استارت آپ به کسب و کاری میگویند که مقیاس پذیر است. یعنی در آینده افراد بیشتری را همراه خود میکند. اگرچه ممکن است در فواصل طولانی مقیاس پذیر نباشد!
استارت آپ ممکن است ایدهای کپی باشد یا نباشد. ممکن است ایدهای جدید و نو باشد. ممکن است قبلا کسی آن را راه اندازی کرده باشد یا نباشد.
استارت آپ ممکن است کسب و کاری آینده نگر باشد که باعث تحول در بازار خواهد شد.
استارتاپ ممکن است کسب و کاری سنتی باشد که به صورت آنلاین خدماتی را ارائه میدهد. (کشمون – خرید زعفران از کشاورز)
کسب و کاری که احتمالا ریسک بالایی دارد و در شرایطی راه اندازی گردیده که همراه با ابهامات زیادی است. منظور از ابهام این است که ممکن است موفق شود یا شکست بخورد.
ممکن است با استقبال مردم رو به رو شود یا نشود. ممکن است در تامین هزینههای مالی کم بیاورد، ممکن است در آینده دیگر طرفدار نداشته باشد و مواردی از این قبیل را شامل شود که همیشه باعث تهدید یک کسب و کار شده است.
البته در بسیاری از مواقع قبل از راه اندازی یک استارت آپ این موارد مورد بررسی قرار میگیرند تا موفق بودن آن به میزان بالایی تایید شود.
تفاوت استارت آپ با کسب و کارهای دیگر :
معمولا همه فکر میکنند استارتاپ ها بر پایه ایده نوآورانه و خلاقانهای شکل میگیرند که در قسمت تعاریف متوجه شدید که همه استارتاپ ها اساسا اینطور نیستند.
معمولا استارتاپ ها به گونهای هستند که کمتر کسی میتواند از آن کپی کند و در این صورت است که اکثر آنها کم رقیب یا حتی بی رقیب کار خود را ادامه میدهند. اما تمرکز اصلی استارت آپ ها روی صحیح دیده شدن و همچنین بیشتر دیده شدن است. چون قرار است ایده شان برای رفع نیاز افراد زیادی کاربرد داشته باشد.
معمولا استارت آپ ها برای راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی دارند و به خاطر همین مورد هم اکثرا استارت آپ ها با حمایت مالی و سرمایه گذار کارشان را شروع می کنند. امروزه شرکتهای زیادی با عنوان شتاب دهنده که به راه اندازی کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها کمک میکنند وجود دارند که در ادامه در موردشان بیشتر توضیح میدهیم.
یکی از تفاوت های استارت آپ ها با دیگر کسب و کارهای اینترنتی در این است که استارت آپ ها قابلیت مقیاس پذیری دارند. البته همانطور که قبلا گفتیم ممکن است مقیاس پذیری در برخی از استارت آپ ها به صورت چشمگیر دیده نشود.
استارت آپ های موفق
اگرچه اکثر استارت آپها با شکست مواجه میشوند، اما بعضی از موفقترین کارآفرینان تاریخ کارشان را با استارتآپ خودشان شروع کردند. مثل مایکروسافت (توسط بیل گیتس)، کمپانی فورد موتورز (توسط هنری فورد) و مکدونالد (توسط ری کراک). در ایران هم افرادی بودهاند که سعی در عملی کردن ایدههای خود داشتهاند و با پشتکار به این امر دست یافتهاند. از جمله استارتآپهای موفق ایرانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
وبسایت ژاکت (بنیانگذار: علی حاج محمدی) که کار خود را در سال 1393 شروع کرد و رفته رفته به یکی از بزرگترین مراجع وردپرس، قالب و افزونههای وردپرسی در وب پارسی تبدیل شد.
شبکه اجتماعی طرفداری که از سال 1391 (بنیانگذار: محمدعلی جنتخواه) فعالیت خودش را در زمینه اطلاع رسانی ورزشی شروع کرد.
پرسلاین (بنیانگذار: حمیدرضا نظری) که فعالیت خودش را از سال 1395 در زمینه طراحی و پیادهسازی نظرسنجی و پرسشنامههای آنلاین آغاز کرد و تحولی عظیم در بازاریابی کسبوکارها پدید آورد.
فروشگاه آنلاین دیجیکالا (بنیانگذار: حمید محمدی) که فعالیت خودش را در نقد و بررسی کالای دیجیتال از سال 1385 شروع کرد و با گذر زمان شروع به فروش کالای دیجیتال کرد. امروزه دیجیکالا بزرگترین فروشگاه آنلاین ایران است و طیف وسیعی از کالاهای مصرفی را به فروش میرساند.
سامانه سایت ساز وبزی (بنیانگذار: مسعود صباغی رحیمی) که فعالیت خودش را از سال 1396 در حوزه طراحی وبسایتهای واکنشگرا شروع کرد و توانست به سرعت به موفقیت برسد.
از استارتآپهای موفق حوزه استخدام و کاریابی میتوان به وبسایت جابویژن و وبسایت جاباینجا (بنیانگذار: محمدرضا خانی) اشاره کرد که بستری جدید در حوزه استخدام نیروی انسانی ایجاد کردهاند.
یکتانت (بنیانگذار: ایماژ رایور) استارتآپ ایرانی موفق در حوزه تبلیغات است که فعالیت خودش را در سال 1396 شروع کرد و توانست در مدت کوتاهی خودش را از رقیبانش جدا کند.
از استارتآپهای معروف دیگر میتوان به اسنپ (بنیانگذار: شهرام شاهکار) و تپسی (بنیانگذار: میلاد منشیپور) اشاره کرد که هر 2 فعالیت خود را در سال 1393 شروع کردند و کمتر کسی است که اسم این دو برند حوزه تاکسی آنلاین را نشنیده باشد و از خدمات آنها استفاده نکرده باشد.
هزینه لازم برای شروع استارت آپ
برای شروع هر کسبوکاری علاوه بر تخصص و انگیزه به پشتیبانی مالی نیز نیاز است. هزینههای لازم برای شروع یک استارت آپ را میتوان به شکل زیر تقسیم بندی کرد.
هزینه مطالعات و تحقیقات
قبل از شروع هر بیزینسی در مورد کسبوکاری که میخواهید راهاندازی کنید باید مطالعاتی انجام دهید. با نادیده گرفتن این بخش ممکن است هزینهای که برای استارتآپ خود در نظر گرفتهاید و آینده آن را به کلی نابود کنید. برای انجام تحقیقات و بررسی صنعت و پتانسیل موجود میتوانید از متخصصین و منتورهای استارتآپی کمک بگیرید.
هزینه تجهیزات و مکان
برای شروع هر کسبوکاری به فضا و ابزار مناسب آن کار نیاز است. قبل از شروع استارتآپ باید ابزار مورد نیاز و فضای مناسب کار شناسایی شود و هزینه متناسب با آن در نظر گرفته شود.
هزینههای فنی
هزینههای فنی هر استارت آپ بسته به نوع فعالیتی که دارد متفاوت است. این هزینهها شامل طراحی وبسایت، طراحی اپ، سیستم حسابداری، سیستمهای مدیریت اطلاعات و غیره است.
هزینه پرسنل
برای شروع کار یک استارت آپ به افرادی با تخصصهای گوناگون نیاز است. از همبنیانگذار گرفته تا کارمندانی که در حوزههای مختلف و مورد نیاز استارتآپ تخصص داشته باشند. خیلی از استارت آپ ها برای کاهش هزینههای خود در این بخش به جذب کارآموز در حوزه مورد نیاز روی میآورند. این بستگی به شما دارد که بودجه کافی برای استخدام افراد متخصص و پیشرفت سریع در استارتآپ خود را دارید یا اینکه با جذب کارآموز در شروع کار از صرف بعضی هزینهها چشمپوشی کنید و پروسه طولانیتری در رسیدن به هدف کسبوکار خود داشته باشید.
بودجه تبلیغات
برای معرفی کسبوکار نوپای خود، محصولات و خدماتی که ارائه میدهید به صنایع وابسته و پر کردن خلاء موجود در حوزه فعالیتتان نیاز به تبلیغات دارید. با این کار کسبوکار خود را یک مرحله ارتقاء میدهید. راههای زیادی برای تبلیغات از جمله تبلیغ در یک مجله مرتبط با صنعتی که در آن فعالیت میکنید تا شبکههای مجازی وجود دارد.
نحوه راهاندازی استارت آپ
هر کسی ممکن است یک ایده برای شروع یک کسبوکارد داشته باشد. بعضی از این ایدهها عالی هستند در حالی که بقیه این ایدهها ممکن است در همان مرحله اولیه نادیده گرفته شوند و هیچگاه عملی نشوند. مراحل مختلفی برای تبدیل یک ایده به استارت آپی موفق وجود دارد. در حالت کلی میتوان مراحل مختلف راهاندازی یک استارت آپ را به شکل زیر بیان کرد:
- ایجاد بیزینس پلن
- تامین بودجه کافی
- دورتان را با افراد مناسبی پر کنید
- مستقر شدن در فضای مناسب و ایجاد وبسایت
- به بازاریابی حرفهای تبدیل شوید
- برنامه ریزی برای ورود به بازار
و این نکته را در نظر بگیرید که باید از نظر ذهنی خودتان را برای مواجه شدن با هر اتفاقی آماده نگه دارید.
ثبت ديدگاه